Auto inkoop

Auto verkoop center

By - admin

Worden automobieltechnologieën, zoals geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen, echt essentieel voor bestuurders?

Zij zullen niet alleen essentieel, maar tegen 2025 ook de norm, worden in de sector. Geavanceerde hulpsystemen, bekend onder de naam ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), zullen gemeengoed worden in alle wereldwijd verkochte nieuwe automodellen. Net als systemen zoals ABS of veiligheidsgordels, die nu tot de standaarduitrusting van elke auto behoren.

Hoe ADAS werkt

ADAS-systemen zijn afhankelijk van twee belangrijke factoren. Het eerste is de voortschrijdende integratie tussen autosystemen. Het tweede is de mogelijkheid om een complex multisysteem, zoals een auto, via een standaardinterface via draadloze transmissies te verbinden met een netwerk van andere systemen. En dit is de volgende en fundamentele stap die wordt geboden door de ontwikkeling van moderne 5G-technologieën, die de communicatie en combinatie van enorme hoeveelheden gegevens mogelijk maken.

De datahoeveelheid van een typische draadloze 5G-verbinding bedraagt 100+ Megabits per seconde (Mps). De huidige 4G kan 20 Mps halen, maar het is meestal minder. Als je bijvoorbeeld een live feed bekijkt, zoals de full HD-videostream die je krijgt bij het spelen van live poker of roulette in een online casino, dan heb je ongeveer 5 Mbps nodig, afhankelijk van de gebruikte encoding. En dit zou alleen de video zelf betreffen: alle gegevens die nodig zijn om de spelletjes daadwerkelijk te spelen en alle andere functies te beheren laten we hierbij buiten beschouwing.

Dat is het soort gegevens waar we het over hebben, en dat is wat de meer geavanceerde niveaus van ADAS nodig hebben voor hun soepele werking.

De niveaus van ADAS-systemen

De industrie heeft ADAS-systemen onderverdeeld in vijf verschillende niveaus, gaande van minimale bestuurdersondersteuning tot volledig automatisch rijden (een niveau dat nog niet in de verkeerswetgeving is opgenomen). Wat interessant is, is de vooruitgang of het pad dat is uitgestippeld om tot dit niveau van automatisering te komen, dat naar verwachting rond 2050 zal worden bereikt.

  • L0: “Basis”
    Het basisniveau heeft geen automatisering die kan helpen bij het rijden. Uitzonderingen daarop zijn het beperkte aantal voorzieningen zoals hoorbare parkeerindicatoren of een waarschuwing bij het onbedoeld verlaten van de rijstrook, die vrij gangbaar zijn onder voertuigen die momenteel in productie zijn.

 

  • L1: “Driver assistance”
    Het eerste niveau omvat meer geavanceerde systemen zoals automatische noodremming en snelheidsbegrenzing, cruise control, en andere soortgelijke systemen die constante aandacht van de bestuurder vereisen.

 

  • L2: “Gedeeltelijke automatisering”
    Dit niveau integreert andere systemen, zoals de adaptieve cruise control met parallelle rijstrookcontrole. Bovendien worden ze aangevuld met veiligheidssystemen zoals automatische besturing en noodremmen, en automatische parkeerhulp.

 

  • L3: “Voorwaardelijke automatisering”
    De voorwaardelijke automatisering maakt semi-autonoom rijden mogelijk met automatische rijstrookwisselingen, 360° omgevingsbewaking en parkeermogelijkheden op afstand zonder menselijke tussenkomst.

 

  • L4: “Hoge automatisering”
    Hier zijn we nog niet aan toe bij commercieel verkrijgbare voertuigen. Het biedt volledig automatisch rijden in bijna elke situatie zonder menselijke hulp (ook bekend als “chauffeursmodus”).

 

  • L5: “Volledige automatisering”
    Het voertuig is volledig autonoom en heeft geen menselijke bestuurder nodig – het heeft waarschijnlijk niet eens een stuur om het te besturen. Dit voertuig is momenteel niet beschikbaar en wordt op zijn vroegst verwacht in 2030 of 2035.

 

De prognose van de ADAS-markt

Verwacht wordt dat Europa in deze sector de komende jaren het voortouw zal nemen vanwege de strengere voorschriften over veiligheidssystemen, gevolgd door de VS en China. Deskundigen zijn het erover eens dat tegen 2025 39% van de voertuigen een automatiseringsniveau van L2 zal hebben, en 15% van de voertuigen L3 of hoger, waardoor het aantal ongevallen zal afnemen en de maximaal toegestane snelheden hoogstwaarschijnlijk zullen toenemen.