Auto inkoop

Auto verkoop center

De reële verkoopwaarde van je auto is afhankelijk van verschillende factoren. Niet enkel de gegevens die op papier staan zijn van belang, maar ook het uitzicht en de actuele staat van het voertuig zijn belangrijk. Je auto poetsen, stofzuigen en kraaknet maken, is van essentieel belang. Zelf heb je ook meer vertrouwen in een auto die blinkt en netjes onderhouden is. Niemand wil graag een auto kopen die er vies en onverzorgd uit ziet. Het verkopen zelf begint dus met de uiterlijke kenmerken. Ook de staat van het voertuig is van belang. Het bijhouden van onderhoudsboekjes is daarom interessant. Hoe oud zijn de banden, remblokken, schokdempers? Wanneer is de distributieriem vervangen? Heeft de wagen recentelijk een groot onderhoud gekregen? Deze zaken zijn belangrijk bij de aanschaf van een auto.

De verkoopwaarde van je auto bepalen

De verkoopwaarde van je auto hangt in eerste instantie af van het merk, model en cilinderinhoud van je wagen. Het internet biedt verscheidene websites die je kunnen helpen bij het bepalen van de waarde van je wagen. Ook kan je altijd op tweedehandswebsites gaan kijken hoeveel dezelfde wagen kost bij andere verkopers. Wanneer je deze basisprijs kent, zal je moeten verder kijken naar de volgende punten.

In welk jaar is de auto voor het eerst in gebruik genomen?
Hoeveel kilometers heeft de auto op de teller staan?
Welke extra opties heeft het voertuig?
Ben je de eerste eigenaar?
Is de wagen ongevalvrij? (Krassen en deuken zullen de verkoopwaarde altijd doen dalen.)
Welke brandstof verbruikt de auto? (Een wagen met dieselmotor brengt gemiddeld meer op dan een benzinemotor. Wagens met LPG zijn dan weer voordeliger in verbruik. Iedere koper heeft zijn eigen wensen en eisen. Het is dus een kwestie van de juiste combinatie van factoren en uiteraard de juiste koper te vinden.)

De juiste verkoopwaarde voor je auto

verkoopwaarde autoEen goede barometer voor het bepalen van de verkoopwaarde van je auto is langs gaan bij een autodealer. Een garage zal je wagen schatten en een prijsvoorstel doen. Wanneer je dan later je auto particulier verkoopt, kan je de prijs altijd een klein beetje hoger inschatten. Kopers hebben ook steeds de neiging om af te bieden. Hou hier rekening mee en stel je basisprijs iets hoger in. Als je je auto te koop aanbiedt op een zoekertjes website, zorg dan altijd dat je veel goede foto’s van het voertuig hebt. De eerste foto die een potentiële koper ziet, geeft vaak de doorslag. Die eerste foto bepaalt of iemand op je zoekertje klikt of niet. Is de foto onduidelijk of is de eerste foto er eentje met een grote deuk erop, dan heb je weinig kans dat mensen verder klikken of verder interesse hebben in jouw auto. Gebruik een aantrekkelijke foto als eerste. Zorg dat de gehele wagen goed in beeld wordt gebracht aan de hand van verschillende foto’s. Ook de vorm van het zoekertje zelf is belangrijk. Geef alle informatie waar je zelf over beschikt. Bewijs dat je zorg voor deze auto hebt gedragen en dat je weet wat hij kan en welke opties hij heeft. Vooraleer iemand een groot bedrag betaalt voor een auto, wil die persoon graag van alles op de hoogte zijn. Vergemakkelijk dat proces door de informatie zelf vanaf het begin mee te delen. Dit wekt het nodige vertrouwen dat helpt bij het verkopen van een auto.